Tällä hetkellä on suorastaan trendikästä painottaa vihreitä arvoja ja pyrkiä kohti luontoystävällisempää elämäntapaa. Greta Thunbergin kaltaiset vaikuttavat puhujat ja Amazonin sademetsien laajat tuhot ovat viimeistään nostaneet tämän teeman keskustelun keskiöön. Myös talouselämässä vihreät arvot ovat in ja suorastaan vaatimus trendikkäälle ja eettiselle bisneksenteolle. Kerromme tässä artikkelissa keinoja, joiden avulla voit tehdä bisnestä entistä vihreämmällä otteella – ja tämän myötä myös entistä trendikkäämmin!
Suosi etätöitä
Suosimalla etätyömahdollisuuksia vähennät työntekijöiden liikkumistarvetta. Samalla tarjoat työntekijöillesi entistä suuremmat mahdollisuudet vaikuttaa elämäänsä ja elämänrytmiinsä. Joku työntekijöistäsi nauttii varmasti pitkistä aamu-unista ja aloittaisi työnsä mielellään vasta puolen päivän maissa, kun taas aamuvirkku työntekijä haluaisi koneen ääreen viimeistään kello 6 aamulla, jos siihen vain olisi mahdollisuus. Työaikojen ollessa tiukat olet työnantajana vaarassa menettää erilaisten työntekijöidesi kaikista tehokkaimmat työtunnit. Sen sijaan kotona työskennellessään työntekijät voivat noudattaa paremmin omaa sisäistä rytmiään ja olla jopa tehokkaampia kuin työskennellessään tiukkojen aikataulujen raameissa työpaikalla. Toki etätyö vaatii molemminpuolista luottamusta ja totuttelua, mutta siitä on monenlaista hyötä – niin luonnon kuin työntekijöidenkin kannalta.
Yhteyttä etätyöntekijöihin voi pitää vaikkapa Skypen kautta. Näin apua on saatavilla nopeasti riippumatta siitä, missä osapuolet fyysisesti sijaitsevat. Erilaiset pilvipalvelut ovat loistava keino jakaa tiedostoja työryhmien jäsenten välillä, kommentoida tiedostoja ja muokata niitä yhdessä. Myös ulkomailla toteutettaviin seminaareihin ja jopa kokouksiin on mahdollista osallistua verkkoyhteyksien kautta.
Luovu ylimääräisestä tulostamisesta
Nykyaikaisessa yrityksessä ei printata turhaan, vaan vihreän toimiston periaatteet ohjaavat kaikkea toimintaa. Pilvipalveluiden kautta erilaisia tiedostoja voi jakaa näppärästi ilman, että niitä tarvitsee tulostaa tai edes siirtää muistitikkujen avulla. Ennen tulosteita saatettiin joutua ottamaan useita ennen kuin tiedostot olivat lopullisessa muodossa, sillä jos tekstiin tai kuviin tuli muutoksia, printattiin tiedostoista usein surutta uusi versio. Näin paperia ja tulostinmustetta kului täysin turhaan.
Verkkomarkkinointi on erinomainen tapa kertoa yrityksesi toiminnasta ja palveluista – eikä siinäkään tarvita tulosteita. Sähköpostit ja somemarkkinointi vievät sanomaasi eteenpäin kustannustehokkaasti ja luontoystävällisesti, vihreän toimiston periaatteiden mukaisesti. Ei olekaan ihme, että ne ovat tällä hetkellä niin suosittuja markkinointikanavia!